65032, пр-т Шевченка, 4, м. Одеса (048) 718-92-48 vtmk@odessa.gov.ua

Морські порти України та Одеської області: січень-травень 2020 року

Морські порти України

Морські порти України в січні-травні  2020 року обробили 68,1 млн тонн вантажів, що на 6,7 млн тонн або на 11% більше ніж за аналогічний період минулого року.  Перевалка експортних вантажів зросла до 52,4 млн тонн (+ 10,1%), імпортних до 10,2 млн тонн (+ 12,1%), транзитних до 4,6 млн тонн (+ 15,6%), каботажних до 0,8 млн тонн (+ 25,5%).

Традиційно лідерами за обсягами перевалки є зернові вантажі та руда. У зазначений період, перше місце займають зернові вантажі в обсязі 21,4 млн тонн. На другому місці – руда, перевалка якої вже склала 18,3 млн тонн, що на 37,4% перевищує аналогічний показник минулого року. Перевалка вугілля зросла на 56,5% і складає 2,9 млн тонн, олії на 7,7% у обсязі 2,8 млн тонн, а нафти — у чотири рази, обсягом обробки 1 млн тонн. Перевалка контейнерів сягнула позначки у 444 тис. TEU та перевищила минулорічний показник на 15,3%.

Приріст показників експорту забезпечено перевалкою залізної руди до 14,4 млн тонн (+51,2%), олії до 2,7 млн тонн (+7,6%). В структурі імпорту, приріст показників здійснено збільшенням обробки вугілля до 2,7 млн тонн (+55,8%), нафти до 0,7 млн тонн (+170,7%), нафтопродуктів до 0,4 млн тонн (+68,8%). Транзитні перевезення збільшились внаслідок приросту перевалки руди до 1,5 млн тонн (+60,9%) та нафти до 0,4 млн тонн, а у внутрішньому сполученні перевалка досягла до 0,8 млн тонн (+25,5%) за рахунок перевезень чорних металів до 0,2 млн тонн (+111,1%).

За обсягами перевалки лідерами є п’ять морських портів, які загалом обробили 62,1 млн тонн вантажів, що складає 91% від загальних показників обробки в морських портах України. Флагманом перевалки вантажів у січні – травні 2020 року став морський порт «Південний» обсягом 26,2 млн тонн обробленого вантажу (+33,9%). На другому місці морський порт Миколаїв з перевалкою у 12,5 млн тонн (-5,4%), а на третьому та четвертому місцях морські порти Одеса та Чорноморськ у обсязі 10,4 млн тонн (+3,2%) та 10,3 млн тонн (-2,6%) відповідно.

Всього у січні-травні морськими портами України оброблено 4552 судна, зокрема в травні 851.

За фактичними даними ДП «Адміністрація морських портів України» в січні-травні 2020 року вантажопереробка в морських портах Одеської області склала  48 млн 994,05 тис. тонн, що становить 114% до показників 2019 року (по Україні 110,9%). Вбачається продовження збільшення обсягів вантажообігу відповідно до показників аналогічного періоду минулого року, однак відбувається уповільнення темпу зростання вантажообігу.

Вантажопереробка експортних вантажів в морських портах області склала 37 млн. 133,57 тис. тонн (113,1% до показників 2019 року), імпортних – 7 млн. 123,45 тис. тонн (119% до показників 2019 року).

Перевалка транзитних вантажів склала 4 млн. 522,82 тис. тонн (113,3% від показників 2019 року), внутрішнє сполучення – 214,21 тис. тонн.

За січень-травень 2020 року морські порти Одеської області обробили 3091 суден, зокрема протягом травня – 586.

 

За січень-травень 2020 року на причалах портових операторів морського порту Південний  було збільшено вантажообіг в порівнянні з аналогічним періодом минулого року на 33,9% – до 26,227 млн тонн.

Переробка експортних вантажів збільшилася на 30,1% – до 19,555 млн тонн, імпортних – на 39,8%, до 3,563 млн тонн, транзитних – на 47,1%, до 2,943 млн тонн. Перевалка каботажних вантажів склала 166,98 тис. тонн.

Переробка наливних вантажів зросла на 33% – до 2,512 млн тонн. Зокрема, перевалка хімічних вантажів збільшилася на 4,6% – до 1,124 млн тонн, нафтопродуктів – на 63,5%, до 128,58 тис. тонн. Перевалка рослинного масла скоротилася на 1,5% – до 723,57 тис. тонн. Переробка нафти склала 535,58 тис. тонн.

Перевалка сипучих вантажів збільшилася на 39% – до 21,797 млн ​​т. Зокрема, переробка руди зріс на 67,1% – до 14,884 млн тонн, вугілля – на 38,9%, до 2,108 млн тонн, хімічних вантажів і мінеральних добрив – в 5,9 рази, до 461,62 тис. тонн. Перевалка зерна скоротилася на 17,3% – до 3,693 млн тонн, будівельних вантажів – на 45,6%, до 138,08 тис. тонн. Переробка інших сипучих вантажів збільшилася на 16,3% – до 512,87 тис. тонн.

Перевалка тарно-штучних вантажів знизилася на 4,5% – до 1,919 млн тонн. Зокрема, переробка чорних металів скоротилася на 34,2% – до 519,7 тис. тонн, в тому числі чавуну – на 30,9%, до 347,38 тис. тонн, металопрокату – на 39,9%, до 172 , 32 тис. тонн. Перевалка цементу в тарі склала 17,93 тис. тонн, хімічних вантажів і мінеральних добрив – 3,15 тис. тонн.

Крім цього, переробка контейнерів у ваговому виразі зросла на 17% – до 1,378 млн тонн. Контейнерообіг збільшився на 24,3% – до 104 404 TEU. (становить 23,5 % контейнерообігу України).

Кількість суднозаходів з початку року – 516, в тому числі в травні  – 109.

В розрізі стивідорних операторів, за підсумками травня 2020 року вантажопереробка ДП «МТП «Южний» склала 2 млн 100 тисяч тонн. Це новий історичний максимум за всю історію роботи порту з 1978 року. У травні 2020 року вантажообіг держстивідора на 80% більше відносно аналогічного місяця минулого року і на 86% вище планових показників.

Вантажообіг ДП «МТП «Южний» 21 червня склав 10 млн тонн

ДП «МТП «Южний» модернізує устаткування: запущений процес реконструкції шинопроводу 8 причалу та введення в експлуатацію 6 нових грейферів на 7 та 9 причалах. Технічне удосконалення обладнання дозволить суттєво збільшити вантажообіг підприємства та підвищить електробезпеку. Причали № 7 та 9 будуть оснащені шістьма грейферами з підвищеним об’ємом –18 і 14 кубічних метрів – на радіоуправлінні з радіусом дії 300 метрів.

Прогнозовано, після введення в експлуатацію нових грейферів, швидкість перевалки вантажів на 7 та 9 причалах збільшиться в 1,5 – 2 рази. І забезпечить високу конкурентоспроможність державному підприємству.

DP World успішно завершила операцію з придбання TIS Container Terminal Ukraine.  Всі відповідні умови угоди виконані, офіційні погодження державних установ отримані.

ТІС-Вугілля в травні оновив власний рекорд добової і змінної обробки вагонів.

Перший рекорд був встановлений в нічну зміну в середині травня, коли колеги вивантажили 400 вагонів за зміну. Уже цей показник став максимальним за всю історію роботи терміналу та через кілька днів та ж зміна вивантажила 456 вагонів. Але і це не все, адже тоді ж ТІС-Вугілля вийшов на максимальний добовий рекорд вивантаження – 797 вагонів.

 

Через причали Одеського порту в січні-травні 2020 року перевантажено 10 млн 449, 85 тис. тонн, що становить 103,2% – до результату аналогічного періоду минулого року. Перевалка експортних вантажів зросла на 0,3% – до 7 млн 693,21 тис. тонн, імпортних – на 22,9,5%, до 2 млн 240,92 тис. ​​тонн. Переробка транзитних вантажів скоротилася на 16,39% – до 473,99 тис. тонн, каботажних – на 33,2%, до 41,73 тис. тонн.

Рекордний сплеск перевалки металопродукції перекрив втрати від падіння зернових – за підсумками вантажоперевалки в Одеському порту за 5 місяців 2020 року. У травні був встановлений рекорд останніх років за показником місячної перевалки металоекспорту – 616,8 тис. тонн.

Динаміка перевалки масових вантажів по основних позиціях номенклатури у звітному періоді загалом позитивна, за виключенням зернових, і виглядає наступним чином:

– зернові навалом: 3 590,1 тис. тонн (- 457,3 тис. тонн порівняно з аналогічним періодом 2019 р.);

– металопродукція: 2511,5 тис. тонн (+ 608,6 тис. тонн);

– контейнери у тоннах: 3312,2 тис. тонн (+ 96,2 тис. тонн);

– контейнери у TEU: 271869 TEU (+ 21 924 TEU);

– наливні вантажі: 780,8 тис. тонн (+ 158,6 тис. тонн).

Зокрема, перевалка наливних вантажів збільшилася на 25,5% – до 780,81 тис. тонн. Зокрема, переробка нафти зросла вдвічі – до 493,13тис. тонн (. Перевалка нафтопродуктів знизилася на 23,8% – до 178,10 тис. тонн, рослинного масла – на 36,7%, до 42,96 тис. тонн. Переробка інших наливних вантажів збільшилася – до 63,10 тис. тонн (+86,2%).

Перевалка сипучих вантажів скоротилася на 13,4% – до 3 709,87 млн тонн. Зернові навалом становлять 3 590,1 тис. тонн (що на 457,3 тис. тонн або 8,7%  менше порівняно з аналогічним періодом 2019 р.). Перевалка руди становить 97,2% до показників аналогічного періоду минулого року – 95,1 тис. тонн. Переробка інших сипучих вантажів скоротилася в 4,7 рази – до 31,64 тис. тонн.

Перевалка тарно-штучних вантажів збільшилася на 14,2% – до 5 млн 959,17 тис. тонн. Зокрема, переробка чорних металів зросла на 32% – до 2 млн 511,5 тис. тонн млн тонн (+ 608,6 тис. тонн до показників минулого року), в тому числі металопрокату – на 35,1%, до 2 млн 194,49 тис.тонн, чавуну +94,3% до показників аналогічного періоду минулого року, до 317,01 тис. тонн.

Перевалка продовольчих вантажів знизилася на 4% – до 14,44 тис. тонн, в тому числі швидкопсувних – на 17,3%, до 12,44 тис. тонн. Переробка хімічних і мінеральних добрив знижилась на 16,9% – до 11,97 тис. тонн. Переробка інших тарно-штучних вантажів зросла на 57% – до 109,03 тис. Тонн.

Крім цього, перевалка контейнерів у ваговому виразі зросла на 3% – до 3312,2 тис. тонн (+ 96,2 тис. тонн). Контейнерообіг збільшився на 8,8% – до 271869 TEU (+ 21 924 TEU); (становить 61,2% контейнерообігу України).

Кількість суднозаходів з початку року – 547, в тому числі в травні – 138.

В Одеському морському порту з 1 червня 2020 відкрилася навігація пасажирських катерів.

Власний флот філії «Дельта-лоцман» ДП «Адміністрація морських портів України» (АМПУ) завершив експлуатаційне днопоглиблення та відновлення паспортних глибин на декількох ділянках акваторії Одеського морського порту, яке розпочалось в квітні.

Зокрема, паспортні глибини відновлені на 2-му коліні підхідного каналу порту, на ділянці повідомлення 1-го і 2-го колін, а також в акваторії Нафтогавані. Днопоглиблення загальним обсягом 44 тис. кубометрів виконали судна технічного флоту філії «Дельта-лоцман» – земкараван «Ріон» і землесос «Інгульський».

 

Вантажообіг морського порту Чорноморськ за січень-травень  2020 року склав 10 млн 293 тис. тонн, що що складає 97,4% від показників аналогічного періоду минулого року.

В тому числі, експортних вантажів перероблено 8 млн 614 тис. тонн (+1,6% до показників 5 місяців 2019 року), імпортних – 1 млн 227 тис. тонн (83,2% від показників аналогічного періоду 2019-го), транзитних вантажів –446 тис. тонн (84,4% від результатів 2019-го), каботажних вантажів – 6 тис. тонн (7,1% від показників 5 місяців 2019-го).

За цей період досягнуті успіхи у переробці навалювальних вантажів – 7 млн 398 тис. тонн (на 0,6% більше показників аналогічного періоду 2019 року). В тому числі, найкращих результатів досягнуто при переробці зернових вантажів – 6 млн 248 тис. тонн (+11,3% до показників цього ж періоду минулого року).

Наливних вантажів за 5 місяців перероблено 608 тис. тонн (95,4% від показників 2019 року). З них олії перевантажено 579 тис. тонн (95% від показників минулого року), нафтопродуктів – 29 тис. тонн (+5,6% до результатів 5 місяців 2019-го).

Генеральні вантажі у звітному періоді склали 2 млн 287 тис. тонн вантажообігу порту (89% від минулорічних показників). Авто- й сільгосптехніки перевантажено 29 тис. тонн (+41,9% до результатів 5 місяців 2019-го). Цементу в тарі перевалено 76 тис. тонн, лісних вантажів – 74 тис. тонн (+16.4% до показників цього ж періоду минулого року), продовольчих вантажів – 35 тис. тонн, з них швидкопсувних вантажів – 25 тис. тонн (+12% до показників 5 місяців 2019 року). Великовантажних автомобілів оброблено 707 тис. тонн або 24100 одиниць, що на 29 тис. тонн або на 962 одиниці більше показників аналогічного періоду 2019 року.

Вантажообіг на власних причалах ДП «АМПУ» склав 7 млн 544 тис. тонн або 73% від загального обсягу.

Перевалка контейнерів у ваговому виразі збільшилася на 9,5% – до 763,93  тис. тонн. Контейнерообіг виріс на 32,3% – до 67 385,00 TEU (становить 15,1% контейнерообігу України).

Кількість суднозаходів з початку року – 661 , в тому числі в травні– 126.

Державний портовий оператор «МТП «Чорноморськ» обробив 1 млн 989 тис. тонн вантажів або 19,3% від загального вантажообігу порту.

ТОВ «Спеціалізований зерновий термінал Чорноморськ», яке входить до групи компаній Gran-Expot, має намір побудувати в морському порту «Чорноморськ» новий комплекс з транспортування, перевалки та зберігання зернових культур. Як зазначається, обсяг одноразового зберігання зерна складе 130 тис. Тонн, потужність перевалки – 2,5 млн тонн на рік. Швидкість автопріема зернових – 1 тис. Тонн на годину, прийом з залізничного транспорту – 1 тис. Тонн на годину.

Крім того, на території терміналу планується встановити 4 силосу об’ємом по 16,36 тис. Тонн кожен і 4 силосу по 13,027 тис. Тонн. Також планується монтаж 6 ємностей з конусним днищем об’ємом 849 тонн кожна.

В порту «Чорноморськ» теперь працюють «Рисоіл Руда» та «Рисоіл Порт»

Після придбання Risoil S.A. , ТОВ «Боконті Україна» було перейменовано в «Рисоіл Руда», а «ТК Ексім Оіл» в ТОВ «Рисоіл Порт». Найближчим часом планується придбання нового устаткування та інвестиції в розвиток підприємств.

Ізмаїльський морський порт

Вантажопереробка в морському порту за cічень-травень 2020 року склала 1 млн 491, 4 тис. тонн, що на 24,5%  нижче за показники аналогічного періоду 2019 року, у тому числі експорт 1 млн 257,04 тис. тонн, імпорт – 66,83 тис. тонн., транзит 167,53 тис. тонн.

Основну частину вантажопереробки становить перевалка руди, що становить 1 млн 121,53 тис. тонн (72,8% до показників минулого року), перевантажено 48,81 тис.тонн вугілля, інших сипучих – 59,14 тис. тонн, що на 37,6% вище за показники аналогічного періоду минулого року.

Перевантаження генеральних вантажів складає – 128,11 тис.тонн, що становить  79,6% до показників аналогічного періоду минулого року.

Кількість суднозаходів з початку року – 1171, зокрема протягом травня- 174.

 

Ренійський морський порт

Вантажопереробка в морському порту за січень-травень 2020 року склала 494,89 тис.тонн, що на 19,7%  нижче за показники аналогічного періоду 2019 року.

Основні чинники зниження вантажопереробки – майже повна відсутність відсутність експорту та імпорту.  Експорт – 2,64 тис. тонн (інші сипучі вантажі), що становить 52, 2% до показників минулого року. Транзит –492,25 тис. тонн.

Суховантажних сипучих перевалено 474,54 тис. тонн, що становить 78,9% до показників минулого року. Основну частину вантажопереробки становить транзит зернових вантажів – 313,88 тис. тонн, інші сипучі – 122,58 тис. тонн. За рахунок перевалки таких вантажів з Молдови через порт Рені минулого року, було забезпечено понад 90% транзиту зернових по Україні.

Кількість суднозаходів з початку року – 181, зокрема протягом травня – 34.

До морського порту Рені в червні вперше за два роки прибув танкер з дизельним паливом.

За інформацією керівництва ТОВ «Укрчем», до кінця 2020 року плановий обсяг перевантаження нафтопродуктів на 2-му плавучому причалі нафтодільниці Ренійського морського порту має скласти близько 100 тис. тонн.

 

Білгород-Дністровський морський торговельний порт

Вантажопереробка в морському порту за період січень-травень 2020 року склала 33,19  тис. тонн, що складає 41,9 % показників аналогічного періоду 2019 року, експорт 6,63 тис. тонн (лісні вантажі), імпорт – 26,56 тис. т (генеральні вантажі).

Майже повна відсутність експорту лісних вантажів вплинула на загальні показники вантажопереробки. Кількість суднозаходів з початку року – 12, протягом травня – 3.

 

Морський порт «Усть-Дунайськ»

Вантажопереробка в морському порту за період січень-травень 2020 року склала 4,5  тис.т. (експорт зерна), що складає 29% показників аналогічного періоду 2019 року. Основні чинники зниження вантажопереробки – майже повна відсутність суднозаходів, імпорту та транзиту.

Кількість суднозаходів з початку року – 3, протягом травня – 2.

 

З повним оглядом вантажообігу за січень-травень 2020 року у розрізі номенклатур вантажів в морських портах, а також в порівнянні з аналогічним періодом минулого року можна ознайомитися за посиланням.